Pneimotransports. Ventilatoru izvēle

Preses relīze

Pneimotransports. Ventilatoru izvēle

12.04.2017.

Pneimotransporta sistēmas pamatā ir šķiedrainu un birstošu materiālu transportēšana pa cauruļvadiem ar gaisa plūsmas palīdzību. Neatņemama pneimotransporta sistēmas sastāvdaļa ir ventilators.

Ventilatoru izvēle

Māris Puzurs, projektu vadītājs žurnālam “Baltijas koks”

Pirmās pneimotransporta sistēmas tika izgatavotas Anglijā 19. gadsimta 90. gados graudu izkraušanai no kuģiem. 1906. gadā pneimotransportu sāka lietot arī kokapstrādē. Mūsdienās pneimotransporta pielietojums tautsaimniecībā ir ļoti plašs: kokapstrādē, celtniecībā, lauksaimniecībā, pārtikas rūpniecībā, tabakas, tējas, miltu, dažādu pulveru, celulozes, graudu, siena, salmu, cementa, smilšu, kaļķa, skaidu transportēšanai.

 

Ventilatoru veidi

Rotors ar uz priekšu izliektām lāpstām

Rotors ar uz aizmuguri atliektām lāpstām

 Lai nodrošinātu materiālu transportēšanai nepieciešamo gaisa apjomu un spiedienu, tiek izmantotas dažādas gaisa padeves mašīnas: turbo gaisa pūtēji, dažāda tipa kompresori, divrotoru rotācijas gaisa pūtēji, vakuuma sūkņi un ventilatori.

 Kokapstrādē parasti tiek izmantoti vidēja vai augstspiediena centrbēdzes ventilatori. Pneimotransporta sistēmās izmantojamos ventilatorus var iedalīt trīs tipos: putekļu, transporta un tīrā gaisa ventilatoros.

 Visplašāk kokapstrādē tiek izmantoti VP tipa putekļu ventilatori, šo ventilatoru konstrukcija ļauj transportēt birstošus, nelipīgus materiālus, tostarp skaidas. Parasti ventilatora skrejrats sastāv no 6–8 lāpstiņām. Lietderības koeficents nepārsniedz 67%.

Rotors ar taisnām lāpstām

 Ja pievērš uzmanību lāpstiņu konfigurācijai, var redzēt, ka dažiem ventilatoriem ir taisnas, citiem uz priekšu, bet citiem uz aizmuguri atliektas lāpstiņas. Uz priekšu liektas skrejrata lāpstiņas nodrošina lielāku spiedienu, bet mazāku gaisa ražību. Uz  aizmuguri atliektām lāpstiņām ir nedaudz mazāks spiediens, bet to parasti kompensē, palielinot rotora lāpstiņu skaitu; šāda tipa rotora lāpstiņu izliekumam ir efektīvāka pašattīrīšanās un mazāks nodilums. VP tipa ventilators ir universāls ar to var  transportēt gan putekļus, gan sausas, gan slapjas skaidas; pa reizei var  „izlidot” kāds neliels klucītis.

 Transporta ventilatoram parasti ir uz aizmuguri liektas lāpstiņas un ķīļa siksnu pārvads. Vizuāli ventilatora korpuss izskatās šaurs. Ventilatorus ar ķīļa siksnu pārvadu ieteicams izmantot sistēmās, kur ir  nevienmērīga transportējamā materiāla padeve. Tas ir tāpēc, lai neradītu pārlieku lielu slodzi uz elektrodzinēja gultņiem. Šis ventilators spēj nodrošināt augstu spiedienu un ar mazāku gaisa daudzumu transportēt lielu daudzumu materiāla. Pieļaujamā materiāla koncentrācija gaisā ir līdz 0.5 kg/m³. Parasti transporta ventilatorus izmanto skaidu nosūkšanai no filtriem, padevei uz skaidu krātuvēm, granulatoriem, brikešu mašīnām un skaidu transportēšanai lielā attālumā.

 

Mēs skaidu transportēšanai piedāvājam:

  • VP-G tipa ventilators ir ar siksnu pārvadu. Šis ventilators pateicoties gultņu korpusam panes lielāku slodzi un mainot rotora apgriezienus ar skriemeļu palīdzību var precīzāk piemeklēt ventilatoru katras konkrētās sistēmas rādītājiem.VPG tips
  • VP-E tipa tiešās piedziņas ventilatoru, kura rotors ir novietots tieši uz elektrodzinēja ass.Šāds rotora izvietojums ir par 5% ekonomiskāks nekā ventilators ar siksnu pārvadu.

VPE-tips

Tīrā gaisa ventilatori parasti pneimotransportā tiek izmantoti vakuuma nosūkšanas sistēmās. Šajā gadījumā materiāls netiek transportēts caur ventilatoru. Šiem ventilatoriem ir visdažādākās konfigurācijas rotori; tas ir atkarīgs no ventilatora lietojuma un nepieciešamās jaudas. Šiem ventilatoriem parasti ir lielāks lietderības koeficients nekā putekļu ventilatoriem, kas atsevišķos gadījumos ļauj pie pareizi izveidotas pneimotransporta sistēmas ietaupīt pat līdz 25 % elektroenerģijas.

 

 

Mēs ražojam trīs tīrā gaisa ventilatoru modeļus:

  • VGZ – tipa ventilators ir zema, vidēja spiediena centrbēdzes ventilators. Pateicoties šī modeļa daudzajām modifikācijām, šo ventilatoru var ļoti precīzi piemeklēt nepieciešamajiem rādītājiem. Ventilators ar ļoti augstu lietderības koeficentu, līdz 83 %.VGZ tips
  • VGV – tipa ventilators skaitās vidēja spiediena ventilators. Pateicoties kompaktajam rotora lāpstiņu izvietojumam ventilatoram ir salīdzinoši mazs gabarīts. Lietderības koeficents līdz 73%.
  • VGA – tipa augstspiediena ventilators tiek aprīkots ar izturīgāku korpusu un jaudīgākiem motoriem. VGV tipa ventilatorus parasti izmanto vakuuma sistēmās dūmu sūkņos un citās tehnoloģiskajās sistēmās kur nepieciešams retinājums vai spiediens virs 3000 Pa. Lietderības koeficents 0.86 %.

VGV tips

Ekonomiskai putekļu transportēšanai, kā kompromiss tiek izmantoti VGP tipa ventilatori ar lietderības koeficentu līdz 80%. VGP ventilatoram ir uz aizmuguri atliektas, taisnas lāpstiņas. Transportējamā materiāla proporcijas 0.1kg/m3 gaisa. Ieteicamais materiāla izmērs līdz 20x20x30 mm. Bet, piemēram taras līnijai ar ripzāģiem VGP nebūtu ieteicams.

 

 

 

Izvēlies piemērotāko ventilatorushema

Lai izvēlētos ventilatoru svarīgi ir zināt nosūcamā gaisa daudzumu un spiedienu kāds jāattīsta ventilatoram. Kad ir noskaidroti šie rādītāji, noteikti ir jāskatās ventilatora rādītāju diagramma. Pēc diagrammas Jūs varēsiet izvēlētie saviem rādītājiem piemērotāko un elektrības ziņā ekonomiskāko ventilatoru. Katrā diagrammā tiek norādīta ventilatora veiktspējas procentuālā efektivitāte, jeb lietderības koeficents. Ja skatāmies uz diagrammas līkni tad līknes malās efektivitāte ir zemāka nekā līknes vidū. Starpības starp diagrammas sānu malu un vidu var būt līdz pat 20%, tā tad secinājums, jo precīzāk izvēlēsieties ventilatoru, jo vairāk ietaupīsiet.